Kürtaj da sık görülen şikayetler

Kürtaj (kürtaş, küretaj) işleminden sonra sık görülen şikayetler:

Ağrı:
Kürtaj işleminden hemen sonra (lokal anestezi ile de yapılsa genel anestezi ile de yapılsa) kasıklarda adet sancı tarzında ağrı meydana gelir. Ağrı ilk saatlerden itibaren azalmaya başlar ve ilk günden sonra çok rahatsız etmeyecek kadar hafif bir ağrı hissedilir, hatta bazen ilk günden sonra hiç ağrı görülmez. Kürtaj işleminden sonra ağrı kesici reçete edilecektir.

Kanama veya lekelenme:
Kanama kürtaj işlemi sırasında ve hemen sonrasında bir milktar (adet kanaması kadar) olacaktır. Kürtajın üzerinden saatler geçtikçe azalacaktır ve ilk günden sonra adetten daha az veya lekelenme şeklinde kanama görülür. Kanama toplam 3-5 gün en fazla 1 haftada biter. Bazı hastalarda kürtaj gününden sonra hiç kanama görülmez, bu da normal bir durumdur. Kanamayı azaltmak için herhangi bir ilaç gerekmez, kendiliğinden azalacaktır zaman geçtikçe. Eğer günler geçtikçe kanamanızda azalma olmuyor veya artıyorsa mutlaka doktorunuza tekrar başvurun. Kanama 1 haftada kesilmemişse mutlaka doktorunuza başvurun. Aşırı kanama olması parça kalması belirtisi olabilir bu durumda ufak bir müdahale ile parça temizlenecek ve kanama duracaktır.

Bulantı – kusma:
Kürtaj sırasında veya kürtaj işlemi bittikten hemen sonra çok nadiren görülen şikayetlerdir. Daha sonraki saatlerde ve günlerde görülmez normalde, bu nedenle bulantı, kusma gibi şikayetler olduğunda doktorunuza başvurmanız gerekir. Kürtaj işlemi lokal anestezi ile yapılacaksa işleme hastanın aç karnına alınmaması bu tür şikayetleri önleyebilir.

Adet gecikmesi (adet olamama) ve adet düzensizliği:
Kürtajdan sonra ilk adet genellikle 30-40 gün sonra görülür. Daha sonraki adetler kişinin kürtajdan önceki adet düzenine göre değişen sıklıkla görülür. Kürtaj işlemi adet düzensizliğimne neden olmaz. Hastanın kürtajdan önceki adetleri nasılsa kürtajdan sonra da aynı şekilde görmeye devam eder.

Akıntı, kaşıntı ve koku:
Kürtaj sonrasında nadiren görülen şikayetlerdir. Kürtaj işlemi sırısın vajinanın ve rahim ağzının antiseptik solüsyonla temizlenmesi vajina florasını bozabilir ve akıntıya (vajinit) neden olabilir. Bu durumda hasta sarı, yeşil, kahverengi, kötü kokulu akıntıdan ve bazen kaşıntıdan şikayet eder. Kürtajdan sonraki kontrolünüzde muayenede akıntı izlenirse tablet veya vajinal ovül şeklinde verilen ilaçlarla bu şikayet düzelecektir.

Ateş:
Kürtaj sonrası normalde ateş yükselmesi olmaz ancak endometrit veya başka bir enfeksiyon gelişirse işlemden 1-2 gün sonra ateş yükselmesi gelişebilir.

Bunların dışında ishal, kabızlık, baş ağrısı, böğür ağrısı, mide ağrısı gibi şikayetler kürtaj işlemi ile ilgili değildir.

Kürtaj Sonrası Cinsellik
Kürtaj işlemi sırasında iç organ olarak kabul ettiğimiz rahim içindeki damar ağızlarının ve serviksin açık kalması bir müddet 1 hafta kadar devam edecek ve buna bağlı ilişkide enfeksiyon kapma olasılığı artacaktır. Vajinal uzunluk ortalama 8-10 cm, rahim ağzı açıklığı ortalama 3 cm olmasına rağmen rahim içindeki açık olan damar ağızlarından iltihap yine de olabilir. Bu yüzden en azından kanamanın tamamen bitmeden cinsel ilişkiye müsaade edilmez. Bu da ortalama 1 haftadır. Sonradoktor-USG kontrol edilerek ilişkiye izin verilir.

Bu kanama kesilmesine rağmen ilişkiye müsaade etme süresi 7-10 gün arasında değişmektedir. Psikolojik nedenlerden dolayı bu süre uzatılabilir, bu dönemde hastamızın eşi tarafından ilişkiye zorlanması doğru değildir.